Μαρτίου 05, 2008

Οι θέσεις των ISP για το traffic shaping

To traffic shaping μπορεί να αποδειχτεί μια δίκαιη λύση για το μοίρασμα του διαθέσιμου εύρους ζώνης από τον ISP, για να αποφευχθούν φαινόμενα κατάχρησης από τους χρήστες P2P εις βάρος συνδρομητών που επιχειρούν να αξιοποιήσουν την ευρυζωνική τους πρόσβαση για εφαρμογές που απαιτούν χαμηλό latency. Ωστόσο, δεν συμφωνούν όλοι με αυτή την πολιτική. Οι συνδρομητές ADSL πληρώνουν για γρήγορη πρόσβαση στο Ίντερνετ «χωρίς περιορισμούς» και αυτή πρέπει να απολαμβάνουν, όσο απαιτητικές κι αν είναι οι επιλογές τους. Ποια είναι η θέση σας; Μπορείτε να διασφαλίσετε το επίπεδο ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών ADSL, σε ποιους τομείς και με ποιους τρόπους;


  • OTENET
    Καταρχήν, να υπογραμμίσουμε και να υπενθυμίσουμε πως η υπηρεσία ευρυζωνικής πρόσβασης στο Internet που παρέχεται σήμερα είναι μια best effort, shared bandwidth υπηρεσία η οποία δεν παρέχει εγγυημένες ταχύτητες. Αυτό σημαίνει ότι ένα πλήθος χρηστών (εν γένει διαφορετικών ISPs) χρησιμοποιούν μια κοινή ξεύξη (ζευκτικό κύκλωμα) μέχρι να φτάσουν από το DSLAM στο δίκτυο του ISP και από κεί στο Internet. Η διαστασιολόγηση των συγκεκριμένων κυκλωμάτων συνήθως γίνεται με βάση το άθροισμα των ονομαστικών χωρητικοτήτων των πελατών του συγκεκριμένου DSLAΜ διαιρούμενο με κάποιο συντελεστή «συγκέντρωσης» (contention ratio). Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειώσουμε πως το contention ratio στην Ελλάδα βρίσκεται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, σε σύγκριση με το τι συμβαίνει σε άλλες χώρες τις Ευρώπης.

  • FORTHNET
    H Forthnet δεν κάνει οποιουδήποτε τύπου traffic shaping, και σαν λύση των προβλημάτων που δημιουργούν τα προγράμματα p2p θεωρούμε την ανάπτυξη τοπικού περιεχομένου. Εμείς εργαζόμαστε πυρετωδώς προς αυτήν την κατεύθυνση. Στόχος μας είναι η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στην Ελληνική οικογένεια χωρίς κανέναν περιορισμό.

  • VIVODI
    Πολιτική της εταιρείας μας είναι να μη χρησιμοποιείται καμία τεχνική traffic shaping στην υπηρεσία ADSL που προσφέρουμε στους συνδρομητές μας.
    Πίσω από αυτή την επιλογή μας κρύβεται η ουσιαστική πελατοκεντρική φιλοσοφία μας, η οποία έχει ως στόχο οι παρεχόμενες ADSL συνδέσεις που απολαμβάνουν οι πελάτες μας να πλησιάζουν όσο το δυνατόν τις ονομαστικές τους τιμές. Την ίδια στιγμή, αποσκοπούμε στην εξασφάλιση της αρτιότερης και περισσότερο ποιοτικής λειτουργίας των απαιτητικών σε χαμηλό latency και jitter υπηρεσιών, όπως είναι η φωνή και το video. Αυτό επιτυγχάνεται αφενός στο άκρο του πελάτη με τη δέσμευση διαφορετικού PVC ανά υπηρεσία (DATA,VOICE,VIDEO), αφετέρου στο δίκτυο κορμού της Vivodi με την ενεργοποίηση Quality of Service μηχανισμών ικανών να διασφαλίζουν προτεραιότητα στις "ευαίσθητες" υπηρεσίες.

  • HOL
    Η θέση της Hellas OnLine είναι ότι πρέπει να υπάρχει ικανοποιητική χωρητικότητα για όλους. Παρόλα αυτά υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε έλλειψη της πολυπόθητης χωρητικότητας:
    Είμαστε σε μια αγορά όπου πολλές φορές η ζήτηση ξεπερνά τις προσδοκίες των παρόχων. Η διείσδυση του Internet είναι χαμηλή, κι αυτό αρκετές φορές οδηγεί σε μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη αποτελεσματικότητα των προσφορών. Ταυτόχρονα, οι μεταβολές στις χωρητικότητες του δικτύου είναι χρονοβόρες. Επίσης, σημαντικές μεταβολές, ιδίως στις διεθνείς χωρητικότητες, μπορεί να χρειαστούν μήνες για να ολοκληρωθούν. Αυτό το πρόβλημα είναι εντονότερο στη χώρα μας, κυρίως επειδή οι διεθνείς χωρητικότητες τοπικά δεν είναι διαθέσιμες σε επαρκείς ποσότητες, άρα πρέπει να «εισαχθούν» (δηλαδή με την ανεύρεση του τρόπου διασύνδεσης –του καλωδίου– που θα μας προσφέρει τη διασύνδεση στην Αγγλία, τη Γερμανία ή αλλού). Μια τέτοια συγκυρία μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε έλλειψη χωρητικότητας για κάποιο διάστημα.
    Υπάρχουν σε μερικές περιπτώσεις περιορισμοί στη διαθέσιμη τεχνολογία. Για παράδειγμα, ο εξοπλισμός που προσφέρει ADSL πρόσβαση (DSLAM) έχει τον περιορισμό της διασύνδεσης (2x 1Gbps) ανά 700 πελάτες. Δηλαδή αν όλοι οι χρήστες που βρίσκονται στο ίδιο DSLAM ζητήσουν ταυτόχρονα τη μέγιστη χρήση του κυκλώματός τους, τελικά θα πάρουν μόνο 3Mbps ο καθένας, που βέβαια μειώνεται επιπλέον αν ένα μέρος αυτής χωρητικότητας δεσμευτεί για IPTV, τηλεφωνία, μισθωμένες γραμμές, ιδεατά ιδιωτικά δίκτυα, κλπ. Δυστυχώς, τέτοιου είδους περιορισμοί είναι πολλές φορές ανυπέρβλητοι.
    Όπως σωστά επισημαίνετε, το P2P είναι σήμερα το είδος της κίνησης που καταλαμβάνει τις μεγαλύτερες χωρητικότητες, συγκριτικά με οτιδήποτε άλλο. Είναι επίσης το είδος της κίνησης, που λόγω της μόνιμης φύσης της (δεν είναι ανάγκη να βρίσκεστε στον υπολογιστή σας για να κατεβάζετε P2P αρχεία) οδηγεί σε μόνιμη χρήση της διαθέσιμης χωρητικότητας.
    Στις πιο προηγμένες τεχνολογικά χώρες, που τόσο οι πάροχοι όσο και οι πελάτες είναι πιο ώριμοι, οι πάροχοι έχουν αποφύγει το traffic shaping δίνοντας περισσότερο λογικές και λιγότερο περιοριστικές λύσεις. Για παράδειγμα, η BT στην Αγγλία έχει προωθήσει την ιδέα του Fair Usage Policy (FUP). Σύμφωνα με το FUP ο κάθε πελάτης καλείται να πληρώσει το μηνιαίο τίμημα για την χρήση που κάνει, χωρίς όμως να υπάρχει χρονοχρέωση ή ογκοχρέωση. Το μηνιαίο τίμημα προσυμφωνείται με τον πελάτη, ανάλογα με την κίνηση που ο πελάτης εκτιμά ότι θα κάνει (3-4 επιλογές). Αν ξεφύγει σημαντικά για 2 συνεχόμενους μήνες από την χρήση που ο ίδιος επέλεξε, ο πάροχος καλεί τον πελάτη και του προτείνει είτε να μειώσει τη χρήση ή να δεχθεί ένα μεγαλύτερο μηνιαίο τίμημα. Με αυτό τον τρόπο προστατεύονται όλοι. Ο κάθε πελάτης ξέρει τι πληρώνει κάθε μήνα και ταυτόχρονα όλοι απολαμβάνουν μεγάλες ταχύτητες, ενώ αυτοί που κάνουν μικρή χρήση αγοράζουν φθηνά κι αυτοί που κάνουν μεγαλύτερη χρήση ακριβότερα.
    Παράλληλα, καθώς οι ευρυζωνικές υπηρεσίες στην τοπική αγορά αναπτύσσονται ταχύτατα, παρατηρείται η τάση για διαφοροποίηση των απαιτήσεων των συνδρομητών, προσπαθώντας να καλύψουν διαφορετικές ανάγκες, θέτοντας σε κάποιες περιπτώσεις την αναγκαιότητα της υποστήριξης μηχανισμών traffic prioritazion (όχι απαραίτητα traffic shaping) στο επίπεδο του διαθέσιμου εύρους ζώνης που τους αναλογεί.
    Πιστεύουμε παρόλα αυτά, ότι το traffic shaping και οι πολιτικές τύπου FUP δεν είναι ακόμα απαραίτητες στην Ελλάδα. Το δίκτυο της Hellas OnLine βρίσκεται πολύ μακριά από τον κορεσμό και για τα χρόνια που έρχονται η διαθέσιμη χωρητικότητα θα είναι πολύ μεγαλύτερη από την ζητούμενη (λύση στην περίπτωση 1 που αναφέραμε παραπάνω). Επίσης, εκμεταλλευόμενοι τη χαμηλή ακόμα διείσδυση, με απλές τεχνικές όπως η εγκατάσταση πολλών κόμβων ταυτόχρονα και ο επιμερισμός των πελατών σε αυτούς (λύση στην περίπτωση 2) μπορούμε να ανταπεξέλθουμε πλήρως στις ανάγκες της αγοράς.

  • Lannet
    Η διασφάλιση των προσφερόμενων υπηρεσιών στους πελάτες μας αποτελεί μονόδρομο για την εταιρεία μας στο βαθμό βέβαια που μπορούμε να επέμβουμε στη διαδικασία αυτή.
    Πιο συγκεκριμένα στο τμήμα που αφορά στην εταιρεία μας (ΟΚΣΥΑ, γραμμές διασύνδεσης με το εξωτερικό), όπως αναφέρθηκε και ανωτέρω οι σχετικές χωρητικότητες δεν εμφανίζουν κατάληψη πάνω από 75% την ώρα αιχμής. Στην παρούσα φάση δε, είναι κατά πολύ μικρότερες.
    Στην παρούσα φάση η εταιρεία δεν χρειάζεται να προβεί σε διαμόρφωση της κίνησης traffic shaping δεδομένου ότι διαθέτουμε επαρκή χωρητικότητα πρόσβασης προς ISPs του εξωτερικού, ώστε να εξασφαλιστεί στο 100% η κάλυψη των αναγκών των πελατών του δικτύου μας.
  • 2 σχόλια:

    Ανώνυμος είπε...

    FORTHNET
    "Εμείς εργαζόμαστε πυρετωδώς προς αυτήν την κατεύθυνση. Στόχος μας είναι η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στην Ελληνική οικογένεια χωρίς κανέναν περιορισμό"

    ΠΩ ΠΩ ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ!

    ΠΑΤΡΙΣ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ-ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ Η FORTHNET!!!!
    ΣΤΗΝ ΑΙΤΗΣΗ ΜΑΛΛΟΝ ΘΑ ΣΕ ΡΩΤΑΕΙ ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΑΝΥΠΑΝΤΡΟΣ ΚΑΙ ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΣΟΥ ΔΙΝΕΙ ΚΑΛΟ BANDWITH!!!

    newsact είπε...

    clockworkmary, όσο δεν υπάρχουν δείκτες ποιότητας υπηρεσιών θα έχουμε να κάνουμε με τμήματα μάρκετινγκ που απαρτίζονται από ανθρώπους που δεν ξέρουν την τύφλα τους από ADSL. Αντε να δούμε τι θα γίνει το 2008, που έχει ανακηρυχτεί «Έτος ποιοτικής ευρυζωνικότητας»! χα χα χα