Μαρτίου 05, 2008

Τι είναι το Traffic shaping

To traffic shaping είναι μια μέθοδος, η οποία επιτρέπει στους παρόχους να παραχωρούν μεγαλύτερο ή μικρότερο εύρος ζώνης σε κάποιες υπηρεσίες για να επιτύχουν την επιθυμητή ποιότητα υπηρεσίας για κάποιους συνδρομητές ή για να εξυπηρετήσουν ικανοποιητικά όλους τους συνδρομητές τους. Έτσι, μπορούν για παράδειγμα, να μειώνουν το διαθέσιμο εύρος για τα Bit Torrent (ανταλλαγή ή κατέβασμα μεγάλου όγκου δεδομένων) για να εμποδίσουν φαινόμενα μεγάλης καθυστέρησης στους υπόλοιπους συνδρομητές.
Το traffic shaping δεν είναι κατ'ανάγκη κακό, ούτε θα επιλύει πάντα το πρόβλημα της συμφόρησης-εξάλλου τουλάχιστον δύο εφαρμογές Torrent μπορούν να ξεπεράσουν το σκόπελο με κρυπτογράφηση. Ο πάροχος μπορεί να δώσει προτεραιότητα σε εφαρμογές που για να λειτουργήσουν ικανοποιητικά απαιτούν μικρή καθυστέρηση (latency), όπως η τηλεφωνία VoIP, ή τα διαδικτυακά παιχνίδια, περιορίζοντας το διαθέσιμο εύρος ζώνης για P2P. Ωστόσο, το traffic shaping ενδέχεται να χρησιμοποιείται καταχρηστικά από τους παρόχους για να αποφύγουν την αναβάθμιση των κορεσμένων γραμμών τους. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς παρόχων, το ασταμάτητο κατέβασμα από δίκτυα P2P καταλήγει συχνά εις βάρος της μεγάλης μάζας συνδρομητών της υπηρεσίας. Κάποιοι το χαρακτηρίζουν «λαιμαργία» λίγων που καταναλώνουν πολύ περισσότερο από όσο εννοούσαν οι πάροχοι όταν προέβαλλαν τις υπηρεσίες τους ως υπηρεσίες χωρίς περιορισμούς.

Εσάς σας κόβουν πακέτα;
Είναι σχετικά εύκολο να διαπιστώσει κανείς εάν ο πάροχός του, χωρίς να τον έχει ενημερώσει, προσφεύγει σε τέτοιες μεθόδους: αν όταν κατεβάζει από δίκτυα Peer-to-Peer η ταχύτητα μειώνεται δραστικά σε σχέση με την ταχύτητα κατά τη διάρκεια κατεβάσματος αρχείων με άλλους τρόπους (άμεσα ή με FTP).
To πρόβλημα ανακύπτει επειδή ενώ το ADSL διαφημίζεται ως γρήγορη πρόσβαση στο Διαδίκτυο που επιτρέπει κατέβασμα περιεχομένου χωρίς περιορισμούς, τελικά οι χρήστες διαπιστώνουν ότι υπάρχουν όρια, ο πάροχος όμως αρνείται να τα φανερώσει εκ των προτέρων ή δεν παραδέχεται την ύπαρξή τους ποτέ και τελικά προτείνει στους εξαγριωμένους πλέον συνδρομητές του αναβάθμιση. Το ίδιο βέβαια μπορεί να συμβεί εάν ο πάροχος δεν περιορίζει τα P2P και η πλειονότητα του διαθέσιμου εύρους ζώνης αναλίσκεται από λίγους εις βάρος των πολλών.
Γιατί το traffic shaping δεν είναι δίκαιη λύση
Στην πραγματικότητα, η δίκαιη λύση είναι να μην αποφασίζει ο πάροχος αν περικόψει το διαθέσιμο bandwidth μιας ολόκληρης κατηγορίας κίνησης. Όταν αγοράζουμε συνδέσεις ADSL, δεν το κάνουμε μόνο για browsing ή ανταλλαγή e-mail, αλλά και για την αξιοποίηση άλλων υπηρεσιών. Όταν κάποιοι χρήστες φαίνεται να καταχρώνται τα δικαιώματά τους, τότε ο πάροχος θα πρέπει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα διασφαλίζοντας το επίπεδο ποιότητας της υπηρεσίας. Φυσικά δεν θα πρέπει να καταδικάσει όλους τους χρήστες μιας κατηγορίας κίνησης -στην προκειμένη περίπτωση τη χρήση P2P- επειδή κάποιοι «το παράκαναν». Επιπλέον, το traffic shaping μπορεί να αξιοποιηθεί για την παροχή διαφορετικών υπηρεσιών. Έτσι, για παράδειγμα, ένας πάροχος θα μπορούσε να απευθυνθεί στους heavy users με μια νέα υπηρεσία με την οποία θα χρεώνει την υπερβάλλουσα κίνηση.

2 σχόλια:

Άγγελος Παναγιωτάκης είπε...

Traffic shaping ?
Όχι ευχαριστώ δεν θα πάρω.
Όσο και να προσπαθήσει κάποιος να με πείσει απλά δεν μπορεί γιατί δεν "αγόρασα" Internet για να "παραλάβω" κάτι λιγότερο από ότι αυτό έχει, όποιες υπηρεσίες και αν είναι αυτές. Ας τα βρούνε οι εταιρί-άρες μεταξύ τους! Ας δούνε ποιες εταιρίες έχουν τις μεγαλύτερες απολαβές και ας "φορολογίσουν" εκείνες οι ISP και όχι εμάς. Στο κάτω κάτω τις γραφής εκείνες θέλουν να "φτάσουν" σε εμάς. Εμείς μπορεί να θέλουμε να χρησιμοποιούμε το Internet για χίλια δύο άλλα πράγματα και μία φορά στο τόσο για τις εταιρίες.
Ακόμα ένα επιχείρημα:"προέβαλλαν τις υπηρεσίες τους ως υπηρεσίες χωρίς περιορισμούς".

newsact είπε...

Κι όμως, Αγγελε, οι εμπορικοί διευθυντές, οι «άνθρωποι που κάνουν την τεχνολογία προϊόν» λένε ότι στην αρχή όλοι οι χρήστες πέφτουν με τα μούτρα και κατεβάζουν τα άντερά τους, όπως όταν αγοράζουν εφημερίδα για τα συνοδευτικά DVD για να διαπιστώσουν τελικά, ότι δεν τα χρειάζονται ή ότι δεν τα βλέπουν, άρα τσάμπα αγόρασαν την εφημερίδα. Κάνουν λοιπόν traffic shaping για να κρατήσουν τους άσχετους και να διώξουν τους hard core χρήστες στα δίκτυα των άλλων, να τα υπερφορτώσουν και να βγουν οι ίδιοι ποιοτικοί!